|
||||||||
Folkzangeres en songschrijfster Amy Speace werd geboren en groeide op in Baltimore, Maryland. Haar ganse muzikale loopbaan werd echter vanuit Nashville, Tennessee aangestuurd, te beginnen met haar debuutplaat “Fable” uit 2002. Daarna volgden er nog zeven andere studioalbums van haar met als laatste hoogtepunt het in 2019 verschenen album “Me And The Ghost Of Charlemagne” dat werd geproducet door het muziekgenie Neilson Hubbard. Deze laatste maakt sinds een aantal jaren soloplaten, maar hij is ook één van de drie kernleden van de indiefolkformatie ‘The Orphan Brigade’ uit Nashville naast Josh Britt en singer-songwriter Ben Glover. Voor het nieuwe album “There Used To Be Horses Here” werden de handen en de talenten van Amy Speace en ‘The Orphan Brigade’ liefdevol in elkaar geslagen. De door hen samen geproducete plaat bevat elf nummers waarvan er tien door Amy Speace werden geschreven, meestal alleen maar ook twee songs samen met de heren van ‘The Orphan Brigade’: “Down The Trail” en “Hallelujah Train”. Amy componeerde ook twee keer samen met Jon Vezner voor de songs “Grief Is A Lonely Land” en “Father’s Day” en één keer samen met Robby Hecht voor het nummer “Give Me Love”. Daarnaast eindigt het nieuwe album met een schitterende coverversie van de song “Don’t Let Us Get Sick” van Warren Zevon, een song uit diens album “Life’ll Kill Ya” van 2000. Op het hoesje van de cd informeert Amy Speace dat alle songs werden geschreven in een periode tussen de dood van haar vader Daniel in oktober 2019 aan de gevolgen van pancreaskanker en de eerste verjaardag van haar zoontje Huckleberry in maart 2019, haar kindje dat ze pas op 50-jarige leeftijd het leven heeft geschonken. Dat de inspiratie voor deze heel intieme en persoonlijke liedjes dan ook varieert van immens verdriet tot grote vreugde zal dan ook niet echt verwonderen. Amy Speace heeft zo’n warme stem die de luisteraar van haar liedjes meteen bij het nekvel zal grijpen om pas los te laten na de laatste noten van de albumafsluitende song. Zij straalt topklasse uit via de meestal vrij sober georkestreerde en gearrangeerde songs die overlopen van emoties en sfeer. Dat is al meteen het geval bij de openingstrack “Down The Trail”, maar zeker ook bij de albumtitelsong “There Used To Be Horses Here” en “Shotgun Hearts”, de twee liedjes die u op de video’s bij deze recensie kunt beluisteren. Zij laat ons heel diep in haar hart en haar emoties meekijken in beklijvende songs zoals het met vioolklanken aftrappende “Father’s Day”, “Grief Is A Lonely Land”, een smekende oproep tot haar echtgenoot Jamey in “Give Me Love”, het voor haar zoontje bedoelde “One Year” en het aan haar sterke moeder opgedragen lied “Mother Is A Country”. Meer persoonlijk kunnen al deze songs nauwelijks nog zijn. Het maakt volgens ons van deze nieuwe plaat ongetwijfeld haar beste album sinds de start van Amy Speace’s zangcarrière zo’n 20 jaar geleden, hoewel de opname van de plaat in de ‘Skinny Elephant’-studio in East Nashville amper vier dagen in beslag heeft genomen. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||